הנושא הכואב ביותר והמסוכן ביותר במהלך כל טיול, הוא התנועה ברכב. המספר הגדול ביותר, באופן מוחלט ובאחוזים של נפגעים, הם נפגעי תאונות הדרכים.
במהלך שנים ארוכות בהן אנו עוסקים בחילוץ, שוב ושוב עולה, שהנסיעה היא השלב המסוכן בטיול.
המטיילים ללא יוצא מהכלל, נעזרים בכלי תחבורה ובהיטס. חלק מהמטיילים גם מעורבים באופן פעיל ברכיבה על אופנועים, טרקטורונים או אופנועי ים ושלג.
בחלק מהמדינות, אפילו נהיגה "רגילה" בכלי רכב פשוט היא משימה לא שגרתית. כמו למשל הנהיגה בהודו, הנעשית בצד השמאלי של הדרך בשעה שהנהג יושב בימין הרכב ואילו מוט ההילוכים נשלט בידו השמאלית.
גם הנסיעה עם נהג מקומי לא תמיד מסתיימת בשלום, שלא להזכיר את הטרנד האחרון של מטיילים בהודו, נסיעה ב-"לוקלים" שהם אוטובוסים מקומיים.
"לוקל" הוא אוטובוס שיוצר לפני עידן ועשה "טסט" בשנות הארבעים של המאה הקודמת, הוא בדרך כלל מצויד ב-"אביזרי בטיחות" בדמות ספסלי עץ צרים, חלונות מתחת לגובה הכתף והמרווח לספסל הבא גורם לנוסע בממדים המערביים, להתכווץ. אוטובוסים אלו מעורבים בתאונות קשות ומרובות נפגעים.
נסיעה בהם לא נעימה, אין כמעט תצפית החוצה, האוטובוס עוצר רק בתחנות הדרך, הנסיעה ממושכת וכך מבלה המטייל ב"חוויה" במקום בטיול. התרמילאי יכול לספר שנסע ב-"לוקל" וממש התרועע עם מקומיים!
רבים מהמטיילים בקצות העולם שוכרים קטנועים, אופנועים, טרקטורונים ובגים, ונהנים מחוויה נהדרת אך מסוכנת.
בגואה למשל, קל לאבחן "רוכב" אפשר לראות את השפשוף ברגל או לאורך הזרוע, סימנים שהם כתעודה לכך שהרוכב "נמרח" מכלי דו גלגלי. הנהיגה בכלי הרכב הדו גלגליים בדרך כלל אינה של נהגים מורשים או מנוסים, מזל שקצב התנועה בהודו בדרך כלל איטי. חלק מהמטיילים אף רוכשים אופנוע (אנפילד) שהוא בפני עצמו חוויה מוטורית עם טעם של פעם, אלו כלים שהונדסו בראשית המאה הקודמת.
רכיבה על דו גלגלי נעשית מסביב לגלובוס, גם סתם חופשת בטן-גב קצרה ביוון יכולה להסתיים בתאונת אופנוע. חשוב להבהיר וזו הצהרה חשובה- אני לא נגד אופנועים, ואין לי את העניין של "רק לא אופנוע" רכבתי כל חיי ועודני רוכב. כשבודקים את מספר הנפגעים בתאונות וההרוגים בחו"ל, מבינים כי לכלים האלו יש משמעות רבה של סיכון ברור. ישנו עוד מישור מפתיע של סכנה בנהיגה וזו המעורבות בתאונה, גם אם אינך נמנה על הנפגעים בה. מעורבות בתאונה ובמיוחד אם יש בה גם נפגעים, הנה הסתבכות חוקית קשה שתגרום לשהות ארוכה במקום והוצאות רבות, ולפעמים ימצא עצמו המעורב מוזמן להתארח בכלא המקומי.
באופן כללי מטיילים עושים נסיעות רבות בכלי רכב, חלק אף שוכר או רוכש רכב לטיול ויש המשתתפים בטיולים רכובים בכל קצווי תבל.
אז אם כולם נוסעים רוכבים, שטים וטסים, איך ניתן למזער את הפגיעות?
שכירת רכב או רכישה של רכב למהלך הטיול
ברכישת רכב יש לוודא שמערכות הבטיחות ברכב תקינות ללא פשרות, שיש לנו את כל הידע להפעלת הרכב וביטוח מתאים.
יש ללמוד ולשנן את כללי הנהיגה המקומיים במיוחד אם מדובר במדינות בהם הנהיגה "בצד ההפוך" כלומר הנסיעה בצד השמאלי של הדרך והנהג יושב בימין הרכב. זהו שינוי מהותי ולא מעט תאונות התרחשו בשל גורם זה.
* אין לנהוג שעות ללא עצירה להתרעננות.
* יש להקפיד שבעתיים על חוקי וכללי הנהיגה.
* כששוכרים שירותי תחבורה, יש לוודא שהנהג ישן היטב בטרם יתחיל לנהוג ולא הגיע זה עתה חזרה ממסע של שעות. יש לוודא שישן לפחות לילה בשלווה לפני הצטרפות אליו לנסיעה.
* יש לבדוק את הרכב! צמיגים, מגבים, חגורות בטיחות ולוודא שהרכב תקין ומטופל.
* לא לשכור נהג עם רכב שלא דרך סוכנות מוסמכת ומוכרת.
* במהלך הנסיעה אין מצב שכולם ישנים- תמיד יש תורן "השומר" על ערנות הנהג .
במידה והנהג נוהג כך שהוא מסכן את הנוסעים, לבקש ממנו לעצור ורק אחרי העצירה לשוחח איתו בכבוד ובנימוס.
* יש לוודא שהנהג עושה הפסקות למנוחה , שתייה ואכילה –גם נהג המאד נחמד וטוב לא יכול לשמור על ערנות 18 שעות ביום!!
* עדיף להימנע מנהיגה בלילה
* במידה היה והרכב לא תקין או התרחשה תקלה תוך כדי נסיעה לא להמשיך.
אופנועים וקטנועים
שכירת קטנועים נפוצה מאד באתרי נופש ובאזורי תיירות . זו הרפתקאה מקובלת על תיירים רבים. השכירות פשוטה ולא דורשת הצגת רישיון בדרך כלל. כך שגם רוכבים בלתי מורשים רוכבים להנאתם . יש לבדוק היטב את תקינות הכלי ומכולליו, אם אינך בעל/ת ניסיון יש לתת לגורם מנוסה לבחון את הכלי. המלכודת וסף הסיכון מאד גבוהים- יש כמעט וודאות שהנהג יפול ולו רק פעם אחת. זה מסתיים בדרך כלל בפציעה עצמית מכאיבה אך לא משפיעה על המשך הטיול. הבעיה מתפתחת לממדים קשים כשהרוכב "פוגע" ברכב או חס ושלום בהולך רגל או כי אז נפתח מסלול שיכול לסחוט כסף מהמטייל או אף לגבות ממנו זמן ארוך ואף ישנם מקרים בהם ימצא עצמו המטייל לכוד ללא יכולת לעזוב .
שילוב מסוכן נוסף הוא שימוש בסמים או אלכוהול ונהיגה!
משום מה נראה לחבר'ה שעישון לא ממש משבש את הקואורדינציה, אך לתשומת לבכם השפעת גראס היא חמורה! יכולת השיפוט נפגעת, וכך גם התגובה והשליטה.
מסוכנת במיוחד היא הרכיבה על דו גלגלי תחת השפעתה, לצערי רבות הפעמים בהם התאונות שהתרחשו היו סמוכות לשימוש בגראס או אלכהול.