רגע לפני שירין קליין טס שוב לטנזניה, ישבנו איתו לראיון שלוקח אותנו הכי קרוב שיש לטבע הפראי ובעלי החיים של אפריקה
דמיינו לעצמכם שהעבודה שלכם הייתה לטייל בעולם ולתעד את ההרפתקאות שאתם עוברים, בשביל ירין קליין זו המציאות. הצלם המוכשר עובד כבר מספר שנים ב-פוטוטבע וחווה את העולם דרך עדשת המצלמה, מלווה קבוצות ומדריך אותם איך להוציא את הפריים הנכון, בזמן הנכון. אבל כשמדובר בצילום בעלי-חיים חוקי המשחק משתנים, רגע לפני שהוא טס לטנזניה קיבלנו ממנו מספר טיפים והמלצות לצילום מקצועי בשטח.
כיצד מתכננים פריים בטבע כשאנחנו רוצים לצלם בעלי-חיים?
"לתכנן פריים זה מושג שמקבל משמעות חדשה בטבע מכיוון שרוב הדברים לא נמצאים בשליטתנו וזהו חלק מהאתגר. לפני שטסים ליעד חדש הייתי ממליץ לבחון ולחפש באינטרנט וברשתות החברתיות תמונות קיימות מהאזור. עם זאת תמיד יש מה לחדש מנקודת המבט האישית שלנו, המיקום יכול להיות זהה אך התמונה תהיה שונה לחלוטין.
אם המטרה היא לצלם בעל חיים מסוים, יש גם לחקור עד כמה שניתן את דפוסי ההתנהגות שלהם ולהגיע מוכנים כדי לא לפספס את הרגע".
צילום: ירין קליין I פוטוטבע
האם יש טכניקה מיוחדת לצילום בעלי-חיים? הרי, לא תמיד אפשר להתקרב וזה יכול להיות גם מסוכן.
"זה נכון שלא תמיד אפשר להתקרב, במקרים כאלה נשתמש בעדשות סופר טלה, 500-600 מ״מ וכו׳.
מבחינת איכות צילום, עדיף להשתמש בעדשה קצרה יותר ולצלם מקרוב מאשר לצלם בעדשה בעלת אורך מוקד גבוה ולצלם מרחוק.
כאשר אנו נמצאים רחוק מהאובייקט, יש הרבה דברים בדרך שמפריעים לנו בתור צלמים כגון: לכלוך, אבק באוויר וגלי חום העלולים לפגוע באיכות התמונה.
במידה ולא ניתן להתקרב לבעלי החיים או שזה עלול להפריע להם תמיד עדיף לוותר על תמונה טובה לטובת שמירת על הטבע ובעלי החיים באזור".
צילום: ירין קליין I פוטוטבע
באיזה סוג מצלמה אתה משתמש? האם יש לזה חשיבות?
"אני ספציפית משתמש ב-850 D של ניקון. אבל אפשר לצלם טבע דרך כל מצלמה וכל עדשה. הציוד יכול לעזור לקבל חדות גבוהה יותר, עדשות מהירות יותר ועומק שדה רדוד יותר (טשטוש הרקע אשר עוזר להפרדת האובייקט מהסביבה). ניתן לצלם טבע גם במצלמות זולות יחסית ואפילו בסמארטפון! הכל תלוי במיומנות שלנו בתור צלמים".
איזה עוד אביזרי צילום ו/או עדשות מיוחדות יתרמו לתמונה מוצלחת יותר?
"בתור צלמים תמיד מנסים לחדש, בוחנים כיצד אפשר לשדרג את התמונות ולהביא זווית חדשה ומרעננת לעולם.
ישנן לא מעט טכניקות מעניינות לדוגמא: על מנת להגיע לזווית צילום נמוכה ולהיות בגובה הקרקע – אני מחבר את המצלמה שלי למונופוד ומוציא את המצלמה מחלון הג'יפ כך שהיא נמצאת ממש סנטימטרים ספורים מעל הקרקע, ביד השנייה אני מחזיק שלט אלחוטי ובכך שולט בצילום. טריק נוסף על מנת להגיע לגובה האובייקט הוא לקנות חליפת דייגים אשר מגיעה עד גובה החזה וכך ניתן להיכנס איתה למים מבלי להירטב כלל, כבר יצא לי לצלם ככה ציפורים, תנים ואפילו דובים.
אפשר גם לקנות מארז צלילה למצלמה או אפילו לגופרו ובעזרתם לצלם תמונות טבע מדהימות של בעלי-חיים חצי מתחת למים וחצי מעל פני המים.תפתחו את הדמיון, השמיים הם כבר מזמן לא הגבול!".
האם יש חשיבות של שעה ביום לצילום? מה ההעדפה שלך?
"בהחלט, יש חשיבות גבוהה מאוד לשעות האור במהלך היום. אני באופן אישי תמיד רודף אחרי מה שנקרא Golden Hour (שעת הזהב)- הזריחה והשקיעה.
בזמנים אלו כל הסוואנה נצבעת בגוון כתום מדהים וכל עוד השמש נמוכה אפשר להגיע לתוצאות מדהימות כגון אור אחורי, יצירת סילואטים (צלליות), הדגשה של קווי המתאר של בעלי החיים ועד.
במידה ואין עננות, צילום באמצע היום תגרום לתאורה מאוד קשה שיוצרת צללים מאוד לא מחמיאים, אך בסוואנה זה מה שקורה רוב הזמן לכן אין הרבה ברירות אלא לחסוך בשעות שינה כדי להרוויח את הפריים המושלם".
איזה בעל-חיים היה לך הכי מרתק לצלם בטנזניה ולמה?
"כשהייתי בטנזניה לפני 4 שנים בשמורה שנקראת נדוטו, התמזל מזלי לראות מרדף של צ׳יטה אחרי צבי.
אבל לא על המרדף אני מתכוון לספר, אלא דווקא על התנהגות הגורים אל מול האמא. ברגע שהאמא התחילה במארב לצבי, היא נתנה הוראה לגורים שלה להתחבא בשיחים ולא לצאת עד שהיא מסמנת להם, על מנת שלא יפריעו לה ואפילו בטעות יחשפו אותה. לאחר שעה ארוכה שהצ'יטה מתקרבת לאט לאט אל הטרף היא יצאה לצייד ולאחר מרדף ארוך ומתיש היא אפילו הצליחה. כל זה בזמן שהגורים נמצאים במרחק כמה מאות מטרים ממנה.
לאחר הצייד הצ'יטה הרימה את ראשה וקראה לגורים להגיע לאכול, מה שהעלה את השאלה – כיצד ישמעו אותה ממרחק כה גדול? לתדהמתי כעבור 3 דקות ראינו 2 זנבות קטנים מגיחים מהשיחים ומגיעים לזלול את הארוחה. דרכי התקשורת ביניהם הדהימה אותי, הגורים יודעים להישאר בשקט בשיח ולא לזוז עד שהם מחכים להוראה מהאמא שהשטח נקי ואפשר להתקרב".
צילום: ירין קליין I פוטוטבע
צילום: ירין קליין I פוטוטבע
איזה בעל-חיים היית רוצה לצלם שוב ולמה?
"בעל החיים האהוב עליי ביותר בסוואנה הוא הנמר. מעבר לעובדה שזהו בעל חיים יפיפה, הם חכמים מאוד, ציידים מצטיינים ועצם העובדה שהם כל כך מסתוריים וכמעט ולא רואים אותם, הופך את המפגש איתם בטבע למאד מרגש.
את רוב חייהם הנמרים מבלים על צמרות העצים, ובעזרת הסוואה מדהימה, הדרך היחידה למצוא אותם היא רק לחפש את הזנב אשר בדרך כלל משתלשל לו מאחד הענפים.
ראיתי לא מעט נמרים אבל עדיין לא יצא לי לראות גור נמרים, הייתי מאוד שמח לפגוש אחד, בטוח שעוד יגיע היום הזה".
ספר לנו על מקרה מבדר שקרה לך במהלך יום צילומים עם בעלי-חיים בטבע.
"קורים לא מעט דברים מצחיקים בשטח, במיוחד לאור שעות ההמתנה הארוכות. ישנו מקרה ספציפי שאף פעם לא אשכח, כשהייתי בטנזניה באוקטובר 2017, הגענו למכתש נגורונגורו וישבנו לאכול צהריים באזור המיועד לפיקניקים. אותו אזור ידוע גם בדיות השחורות (עוף דורס גדול) שמחכות שיגיעו תיירים על מנת לחטוף להם את האוכל מהידיים.
בעוד שהקבוצה יוצאת מהג'יפים עם הארוחות הודעתי לכולם שמומלץ להישאר ולאכול מתחת לעץ בגלל אותן דיות. כמובן שהאירוניה לא מוותרת לי, עוד לא הספקתי לסיים את המשפט ודיה שחורה ועצומה חטפה לי את האוכל מהידיים. באותו רגע בזמן שכולם צוחקים הם רצו בחזרה לאכול בג'יפ, בזמן שאני נדהם שלמרות גודלה של הדיה היא אפילו לא שרטה אותי, אלא ידעה להגיע בדיוק בזווית הנכוונה כדי לקחת את ארוחת הצהריים שלי, או יותר נכון, שלה".
צילום: אייל ליטבר
איזה מסר אתה מנסה ו/או רוצה להעביר דרך בעלי-החיים שאתה מצלם?
"מאז ומתמיד, תמונות הן דרך נפלאה להעביר מסר ולהעלות רגשות אצל הצופה שלנו. הצלם בעצם מכתיב לצופה את מה שהיה רוצה שירגיש, אם מדובר בסיטואציה מצחיקה, מרגשת, משפחתית, עצובה, מפחידה וכו׳. אני מאמין שבעלי החיים דומים לנו מאוד. הם מביעים תחושות ורגשות בצורה מדהימה, משחקים, רבים, אוהבים, שמחים ואפילו מתרגשים. התגובה הראשונית של הרבה אנשים היא לפחד מאותם בעלי-חיים מתוך מחשבה שהם עומדים לטרוף אותנו, זה לאו דווקא נכון הם פשוט סקרנים מאד. אני באופן אישי אוהב לתת לבעלי החיים את הבמה הזו ולהראות לעולם את היופי שבטבע. יש להם הרבה במשותף איתנו האדם".
ראינו תמונות רבות שלך שזוכות להופיע במגזינים מובילים ברחבי העולם, מה היה מיוחד בהן?
"אני לרוב אשלח את התמונות הכי טובות שלי, לאו דווקא תיעודים נדירים, אלא להיפך, אנשים אוהבים לראות תמונות יצירתיות, תמונות שרואים בהן את העבודה הקשה של הצלם והמחשבה שהובילה לפריים. זה יכול להיות בשל קומפוזיציה מיוחדת ומורכבת, צילום לא שגרתי בעזרת רחפן, עריכה מיוחדת, זווית חדשה ומרעננת או כמובן תמונות שמעוררות רגש חזק מאוד אצל הצופים בדיוק כמו שצילום בעלי חיים מעורר אצלי בכל פעם מחדש".
צילום: ירין קליין I פוטוטבע
מוזמנים לעקוב אחרי ההרפתקאות של ירין קליין גם באינסטגרם yarin_klein@ ואף להצטרף למסע הבא שלו עם פוטוטבע לטנזניה>> https://bit.ly/2UH6ZPg